Blanche Marie-vallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu Blanche Marie-vallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu

Blanche Marie-vallen

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

12 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Het paasweekend stond voor mij in het teken van de Blanche Marie-vallen.
Deze watervallen liggen ten westen van het Centraal Suriname Natuur Reservaat aan de voet van het Bakhuisgebergte.
Tijdens de infosessie de avond voor vertrek waren we gewaarschuwd voor de weg naar het reservaat, deze zou heel erg slecht zijn…..

Begrip voor de trip was het motto en goedgemutst stonden we op afgesproken tijdstip te wachten op ons avontuur. Het stuk oudijzer dat anderhalf uur te laat aan kwam zetten leek niets op de beloofde 4 maal 4 jeep, maar ach flexibel als we zijn gingen we het avontuur tegemoet. Onze crew bestond uit 2 chauffeurs, een monteur, gids, kok en hulpkok, fotograaf, cameraploeg en geluidsvrouw en 25 verwende Hollanders. Als vervoer hadden we 2 jeeps en oude afgetrapte bus.
Fotograaf en cameraploeg gingen mee omdat het een pilot was. Er gaan niet heel veel trips die kant uit en om de boel een beetje te promoten onder de toeristen wilden ze het geheel in beeld brengen, voordeel voor ons: de hele expeditie kostte me een prikkie!

Op de verharde weg zat de stemming er al goed in, gezellig kletsen en geinen, wat nou begrip voor de trip, dit is helemaal niet verkeerd. De kettingzaag en monteur leken me ook een tikkie overdreven…wat kon er ons nou gebeuren?
Na een uurtje of twee kwamen we op aan op de Tibitiweg, ‘de’ weg naar de Blanche Marie-vallen.
Dat was andere koek, onverharde bauxietweg met putten en gaten, hobbels, kuilen en heel veel water en modder. Opeens begreep ik ook waarom we de monteur bij ons hadden, die zou wel eens heel hard nodig kunnen zijn. Bij de eerste serieuze kuil was het feest al meteen compleet. De 4 maal 4 jeep ging ons voor en kwam er maar net doorheen. Daar sta je dan met je wrakstuk op 4 wielen aan de afgrond van een enorme modderpoel. Even diep ademhalen, schrapzetten…flinke aanloop..heel veel gas geven….en gaan,…Een hoop gegil, aanmoedigingen gelach….gehobbel en geklots…Helaas poging mislukt. De bus zat muurvast en kon niet meer voor of achteruit. Uiteraard waren we hierop berekend. Sleepkabeltje erbij en trekken maar. De bus slipte alle kanten uit en wij roepen en aanmoedigen. Echt zo grappig. En ja hoor als een slak kropen we uit de drek. Applaus voor de chauffeur. 3 meter verder van het zelfde laken een pak. Dit keer zaten we echt klem. Opnieuw sleepkabeltje erbij….een harde knal en ojee…sleepkabel geknapt. Einde expeditie dachten we en we keken elkaar met een bedrukt gezicht aan. Onze monteur trok zijn gereedschapskist open en toverde daar een sleepketting uit, dat ging stukken beter, iedereen moest de bus uit om het gewicht zo laag mogelijk te maken. Ik zette een stap uit de bus en zonk tot aan m’n knieën weg in het bauxiet. Lekker als je nog 300 kilometer in de bus moet.
De jeep moest echt alles geven maar onder luid gejuich werd de bus bevrijd uit zijn benarde situatie. Resultaat: kapotte versnellingsbak en dichtgebogen uitlaat. De monteur dook onder de bus en fixte ons barrel. De reis kon weer verder. We hebben over drie kilometer 2 en half uur gedaan, dat beloofde wat voor de resterende 250….
In totaal hebben we over 320 kilometer 18 uur gedaan. Gebroken kwamen we de bus uit!

Bij aankomst waren we allemaal zeeziek en niemand kon een rechte lijn lopen, zo vreemd was dat. Snel de kamers onderverdelen en lekker slapen…dachten we. Bij inspectie van de kamers bleek dat de bedden onder de vlooien zaten en we geen klamboe’s hadden. Gelukkig hadden we zelf beddengoed bij dus snel verwisselen en bij de beheerder hebben we klamboe’s geclaimd. Met hamers en spijkers gingen we aan de slag. Ik sloeg een spijker in het plafond om de klamboe te bevestigen en opeens kwam uit alle gaten en hoeken vleermuizen de kamer door gevolgen..gezellig! De kok besloot om nog ff een warme maaltijd te bereiden dus al met al lagen we pas om 2 uur in bed. Ik deelde m’n bed met Ingrid mijn nieuwe huisgenootje. Die, zo bleek later, er een handje van heeft om mensen in haar buurt eens lekker vast te pakken!

‘s ochtends werd ik wakker met de klamboe in m’n gezicht geplakt, die had het toch niet helemaal gehouden en was aan mijn kant naar beneden komen zeilen…Ik voelde me echt een vis in een net. Toen we buiten op de veranda stapten was ik op slag alles vergeten, de reis, de bus, het ongedierte….wat een uitzicht. Echt onbeschrijfelijk, de rivier stroomde een metertje of 3 van ons vandaan voorbij en het woud lag daar meteen achter. Wauw! Snel ontbijten en stevige stappers ondergebonden en op naar het klapstuk waar het allemaal om draaide: de Blanch Marie-vallen. Na een wandeling van 20 minuten hoorde je het water al kolken, en daar doemde ze op. Door de vele regen van de afgelopen periode was de watermassa en de kracht die er achter zat enorm.
Snel via de rotsen naar beneden klauteren en proberen een mooi badje tussen de rotsen te vinden.
Terwijl ik lekker in een badje van het uitzicht lag te genieten zag ik de rest van de groep naar beneden komen via het touw. Dit ging niet helemaal volgens plan. Twee jongens gingen echt aan het touw hangen, terwijl het als ondersteuning bedoeld was. Het touw knapte en de jongens kledderde op de rotsen. Resultaat: 1 hersenschudding en 1 van boven tot onder geschaafd. Ik kon meteen aan de slag met mijn EHBO-diplomaatje wat ik nog had van de basisschool.

Rond een uurtje of 1 gingen we terug naar het huisje voor een lekkere maaltijd. Na het eten zijn we even lekker gaan pootjebaden in de rivier. Er waren wat mensen aan het vissen en we gingen even kijken of ze al beet hadden. Dat was zeker het geval, ze lieten ons de buit zien en opeens voelde ik me niet zo lekker met m’n pootjes in het water. De buit bestond namelijk uit piranha’s. MAYDAY! iedereen meteen het water uit! Ik wist niet dat die beesten zo groot konden worden! Gelukkig komen ze ook niet aan je knabbelen wanneer je aan het zwemmen bent in de rivier, maar het blijft een gek idee dat je tussen die beesten aan het zwemmen bent.

De volgende ochtend hebben we een wandeling gemaakt door het woud. Gewapend met kapmessen en een jachtgeweer gingen we op pad. Na 15 minuten over de weg zijn we echt het bos in gegaan. Gids voorop en wij als pielen achter elkaar. Er bestaat een bepaalde methode wanneer je op deze manier het bos ingaat. Je maakt op een boom één inkeping aan de voorkant en twee inkepingen aan de achter kant. Zo weet je dat wanneer je aan de terugweg bezig bent en één inkeping ziet, dat je de verkeerde kant uitgaat.
Na twee uur waren we behoorlijk diep in het woud. We gingen dezelfde weg terug. Ik liep samen met Sabrina voorop en wij zouden de terugweg bepalen. Zoeken naar de bomen met twee inkepingen en platgetrapte bladeren. Het ging heel lang goed tot een bepaald moment we echt niet meer zagen welke kant we op moesten. De gids kwam naar voren en wees ons de weg. Echt ongelofelijk, we waren maar twee meter van het ‘pad’ vandaan en we konden het echt niet meer terug vinden!

Na de lunch stonden de ‘el dorado’ vallen op het programma, dat zijn vallen zo’n 10 kilometer verder op liggen. Eerst flinke wandeling door het bos, over de rivier gezet door een bootsman en daarna een klim over de rotsen. De vallen waren echt prachtig, heel anders dan de blanche-Marie. Het fijne aan deze vallen was dat je lekker in de stroom kon gaan liggen zodat je een massage kreeg van het water. Werkelijk prachtig.

‘savonds stond er weer een wandeling op het programma. Wachten tot het donker is en rond een uurtje of negen zijn we het bos ingegaan. Wat is dat een belevenis zeg. Alles is zo anders dan overdag.Iedereen had een zaklamp bij en wanneer je in de bossen of op het pad scheen zag je allemaal glinsteringen. Dat waren de ogen van spinnen, padden, kikkers en vlinders.
We gingen natuurlijk dieren spotten dus muisstil liepen we door het bos. Echt zo spannend.
Op een gegeven ogenblik stonden we stil omdat we wat hoorden. Alle lichten moesten uit en de oren open. Niks gevonden dus verder. Ik stond ff stil en keek naar boven opeens voelde ik iets op m’n voorhoofd pletsen. Het leek een waterdruppel maar het rolde niet verder. Ik pakte ernaar en het voelde heel dretsig. Bij nadere inspectie bleek het een uitgerocheld stukje vrucht te zijn. Er zat dus iets in de boom boven me. Ik scheen met m’n lamp naar boven en werd aangestaard door twee oranje ogen…!! De rest kwam bij me staan en de gids identificeerde het beest dat me ondergespuugd had. Het bleek een kleine oppossum te zijn. Zo gaaf mijn eerste zelf gespotte dier!
Later hadden we ook nog een grootte gezien. Zo bijzonder. Bij het water aangekomen hoopte we kaaimannen te zien, maar helaas ze waren niet thuis…

De terugreis werd die nacht om 2 uur ingezet en met een beetje tegenzin stapten we het barrel in. Het eerste deel van de weg ging heel voorspoedig en al snel hadden we tijdswinst op de heenweg. Het laatste stuk van de weg was echt heel slecht. Er waren 2 meisjes en een jongen die niet meer in de bus durfde omdat hij zo hobbelde en schommelde. Ik heb zelf ook een paar momenten gehad waarbij ik dacht mayday mayday we are going down of nu slaan we om. Het maakte de boel wel heel spectaculair.

De filmploeg heeft heel wat materiaal kunnen verzamelen, bijvoorbeeld van mar, hangend aan een touw in de stroomversnelling van de rivier, hoestend en proestend, haren in m’n gezicht met m’n bikinibroekje nog net aan m’n grote teen en m’n cups op m’n rug…..Prettig!
Hoop dat ze dat eruit knippen, zo verkoop je natuurlijk nooit een trip naar de vallen, wie wil dat nou!

Het was echt een geweldig weekend dat één groot avontuur was. Super veel gezien en gedaan maar vooral genoten heel, heel erg genoten!


Liefs mar!

  • 12 April 2007 - 13:09

    Tamara:

    heb net je super avontuurlijke en spannende verhaal gelezen, ben helemaal onder de indruk, wat een groot.....avontuur....geweldig!!!!

    ook de foto,s zijn prachtig vooral die in bikini met de watervallen,echt gaaf..... die kunnen zo in een blad, nieuwe cariere als fotomodel?

    groetekus tamara

  • 12 April 2007 - 13:10

    Annegien:

    Wow Mar, wat een verhaal... dat je nog leeft, ts een wonder! Ik hoop dat je nog meer foto's hebt want het ziet er allemaal super gaaf en spectaculair uit!
    Echt heel gaaf. Hoe is het verder op school?

    Geniet maar lekker verder.

    Dikke kusss Annegien

  • 12 April 2007 - 13:11

    Annegien:

    Wow Mar, wat een verhaal... dat je nog leeft, ts een wonder! Ik hoop dat je nog meer foto's hebt want het ziet er allemaal super gaaf en spectaculair uit!
    Echt heel gaaf. Hoe is het verder op school?

    Geniet maar lekker verder.

    Dikke kusss Annegien

  • 12 April 2007 - 14:10

    Vivian:

    Wat moet jij een rottijd hebben daar, dat weer, die natuur, melk uit kokosnoten drinken!
    Gelukkig mogen wij in Nederland iedere dag naar het werk en maken wij NIX spectaculairs mee.. :-(

    Je foto´s zijn echt prachtig! Ik zie dat je volop geniet en dat moet je zeker blijven doen! Ik geniet in ieder geval met je mee omdat je ontzettend leuk beschrijft wat je allemaal mee maakt!

    xx

  • 12 April 2007 - 16:37

    Niels:

    Hoi hoi,

    Wat een geweldig verhaal (leuk geschreven)en die foto's zijn ook echt genieten. Ik wil meeeeeer!

    Lieverdje, haal er maar alles uit wat er in zit! Wij genieten mee.

    Dikke kus,

    Niels


  • 12 April 2007 - 18:49

    Ma Chris:

    Wat een slechte wegen, maar goed dat je weer uit het oerwoud bent, want je weet
    sneeuw op slik is vorst in een ogenblik !

    Groetjes Ma en Pa

  • 12 April 2007 - 19:57

    Jacqueline:

    Hé waternimph
    wat een leuk en spectaculair verhaal
    we hebben ervan genoten, je zou toch zo het eerste beste vliegtuig nemen richting
    Suriname
    groetjes Roger en Jacqueline

  • 12 April 2007 - 21:45

    Kim:

    Wauw, Mar, wat een stoer verhaal weer. Wat een prachtige dingen maak je daar toch mee!!

    Op school gaat alles zijn gangetje. We hebben de derde periode net afgesloten en we hebben alles gehaald!! Altijd weer stressen in de tentamenweek en veel werk aan de kist gehad, maar tijdens de presentatie bleek het toch weer een eitje te zijn.

    Geniet lekker verder!!
    XX

  • 13 April 2007 - 06:28

    Domi:

    He Mar,
    traditiegetrouw lag ik weer helemaal in een deuk om je verhaal, ondergerocheld door een oppossum(??), ik kwam echt niet meer bij! Maar wat een geweldig avontuur met de nodige MAYDAY-MAYDAY momenten! Geniet er lekker van!
    X Domi

  • 13 April 2007 - 14:14

    Son:

    Ook ik heb me weer een breuk gelachen om je verhaal. :-)
    Echt geweldig die avonturen die je daar beleeft, je zou er een boek over kunnen schrijven, talent voor schrijven heb je in ieder geval.

    Nou Mar, zoals altijd kijk ik alweer uit naar je volgende verhaal/avontuur.

    De temperatuur hier is gelukkig ook gestegen, dus het buitenleven kan hier ook beginnen. Heerlijk!!

    x Son

  • 14 April 2007 - 15:02

    Resy:

    Wat en spannend verhaal,maar wel mooi ,en prachtige foto's,en zo te zien heb je het geweldig naar je zin.
    De warmte is hier ook aangekomen 25 gr.
    dus dat delen we toch maar, en de rest zien we op de geweldige foto's .
    grtjs Resy

  • 15 April 2007 - 17:32

    Pa Jan:

    Hallo lieve Marjolijn

    Wie veel reist kent veel verhalen en dat is in jou geval zeker zo, je maak van alles mee en je kan het prachtig verwoorden. Wij vragen ons trouwens af van wie dit talent hebt.Ik beging toch een klein beetje jaloers te worden, want je maak dingen mee waarvan ik al heel mijn leven droom, maar ja dan moet ik eerst even mijn vliegangst overwinnen.
    Vandaag hadden we de eerste zomerse-zondag, bij jullie in Suriname heel gewoon maar hier is dat voorpagina-nieuws.
    Lekker naar het strand geweest en een pintje gedronken op de boulevard in Knokke.Hier gaat alles verder zijn gangetje, ik zou zeggen geniet met volle teugen en pas goed op je zelf.

    Groetjes Pa en Ma

  • 17 April 2007 - 11:10

    Nielsje B.:

    Hoi Martertje,

    Ik ben net terug uit Berlijn. Heerlijk weertje daar in het Oosten. Het was genieten geblazen. Jouw weekendje op het schildpaddeneiland zit er ook weer op. Hoe was het? Ben zeer benieuwd! Groetjes aan de dames en ik spreek je vanavond (heb er zin an).

    Kus,

    Niels

  • 20 April 2007 - 19:11

    Sjoerd:

    He Mar!

    Wat een geweldige verhalen!! Echt leuk om te lezen en wat een avonturen! Ik ga de komende tijd proberen wat vaker te reageren, maar de afgelopen tijd waren we hier ook druk met ons huis natuurlijk!

    Groeten,
    Sjoerd

  • 22 April 2007 - 18:27

    Paul:

    Klinkt wel te gek hoor! echt avontuur! Wel een verschil met bij ons in de belzaal :-)Raar idee ook dat je al weer zo lang weg bent. Het leven met de headset op gaat gewoon door, hoewel ik die stimulans van jouw om " de glimlach in het gesprek " te houden, wel mis, snik snik...Per 1 mei ga ik er trouwens nog maar 16 uur werken! Das dan weer wel fijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

Hallo iedereen, Bijna is het zover, over een paar weken reis ik af naar Suriname om daar stage te gaan lopen in het basisonderwijs. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van al mijn belevenissen en ervaringen, blunders en andere prietpraat. Liefs mar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 16310

Voorgaande reizen:

04 Maart 2007 - 27 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: