Fijne paasdagen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu Fijne paasdagen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu

Fijne paasdagen!

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

04 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi!

Het heeft even geduurd, maar hier dan weer even een berichtje uit het prachtige Suriname!
De dagen vliegen hier echt voorbij en voor je het weet is er weer al een week voorbij….

Helaas moet ik beginnen met een trieste mededeling…..ons Pietje is niet meer..
Hij is naar alle waarschijnlijkheid bezweken onder de wedstrijddruk. Het trainingsprogramma dat we onze Piet hadden opgelegd heeft hem na 3 dagen al doen besluiten een enkeltje dierenhemel te boeken..en zo vonden we onze Piet op de bodem van zijn kooitje (en dat op Maud haar verjaardag, de egotripper..!)
Onze huisbaas vond het zo sneu voor ons dat hij een nieuwe zou halen, in Suriname gaat alles wat langzamer dus we wachten het rustig af!

In Thailand hebben ze de fullmoonparty’s, in Suriname hebben ze Lustig. Een feest dat eens in de 3 a 4 maanden wordt geven. Als hoofdact kwam de Party squad dus je begrijpt, hier komen alle Nederlandse stagiair(e)s opaf. Zo ook wij! Het was echt een supergezellige avond die mijn debuut op de Surinaamse televisie heeft opgeleverd! Er is een programma op de buis dat een soort sfeerimpressie geeft van de feesten en partijen, en ja hoor daar kwam een swingende Marjolijn voorbij!! Aangezien ik hier nooit tv kijk heb ik het zelf gemist maar heb echt al veel reacties gehad van mensen die het gezien hadden!

De volgende dag heeft onze huisbaas ons meegenomen voor een tripje naar het westen. We zijn naar de Saramacarivier geweest en naar Groningen. Helaas was het weer die dag niet onze beste maat en konden we dus niet zwemmen in de rivier. Wel mooi om te zien hoe het landschap is net buiten de stad. Alles is groen en ziet er fris uit.

Afgelopen weekend was het super warm (ondanks dat we in de korte regentijd zitten). Zaterdag besloten we lekker te gaan zwemmen. Hup op de fiets en vertrokken waren we. Na ongeveer een kwartier fietsen hadden we het niet meer, het was zo warm en de zon brandde als een gek. Het links rijden zit nu aardig in mijn systeem al blijft het oppassen geblazen! Het zwembad dat we in gedachten hadden was zo ingeruild voor een zwembad dat eerder op de route lag!
Die avond stond er weer een Nederlands optreden op de agenda, De Dijk! Was heel gezellig, vooral toen ze een liedje in het Sranan zongen stond de tent op z’n kop.
Zondag wilden we naar Colakreek gaan maar helaas het weer zat niet mee, regen regen en nog eens regen….Plan B. We zijn naar Fort Zeelandia gegaan. Het idee was om nu met een gids het fort te bezichtigen, maar bij aankomst bleek de tour al een half uur geleden gestart te zijn..volgende keer beter!

Op school heb ik het super naar m’n zin. Ik heb echt een leuk klasje. Ik neem steeds meer lessen over en geregeld sta ik een dag alleen voor de klas. Mijn mentor laat me dan ook echt vrij, heel fijn. Grappig is dat ik ook echt al een beetje de Surinaamse taal overneem, zo zeggen ze hier niet, ga even zitten, maar begin te zitten en zet je schrift op m’n bureau. Daar betrapte ik me vandaag op!
Gelukkig ben ik al helemaal gewend aan de uitspraak van de kinderen en kan iedereen nu probleemloos verstaan, is wel zo handig.
Het kinderboekenfestival was echt geweldig. Met 30 kinderen en 3 begeleiders werden we in een dolmusbusje vervoerd! De kinderen zaten echt opgestapeld in de bus. Het was echt heel druk op het festival dus voor ons was het oppassen geblazen dat we ze alle 30 bij elkaar hielden. Het programma dat we hadden was echt super leuk. Eerst een prentenboek voorlezen, daarna mutsen maken en toen de klapper…de poppenkast. De kinderen vonden vooral het laatste echt helemaal geweldig, je had ze moeten zien, zo enthousiast dat ze waren, daarna weer opstapelen in de bus en terug naar school. Super geslaagde dag!

Gister heb ik m’n eerste salsales gehad. Super leuk vond ik het! Door een chronisch mannen te kort ben ik niet bij ‘de’ salsaschool gegaan.(helaas Sanne, geen Broki voor mij) Ik dans bij Azacar. We krijgen les van een leuke Surinaamse vrouw die echt super goed kan dansen. Ja Niels nu ontkom je er niet meer aan! Hahaha!

Regelmatig krijg ik mailtjes met allerlei vragen, maar ik wil ook dingen van jullie weten!

Klasgenootjes, super van jullie presentatie van geschiedenis, hoe zijn de tentamens gegaan?? Was het weer zoals gewoonlijk lekker stressen?

Collega’s hoe staat het op het werk? Wisten jullie trouwens dat hier in Suriname het nummer van de simkaart achter op de sim staat?? Nooit geweten!

Robster en Bia, hoe is het met jullie nieuwste aanwinst? Doet ze het een beetje goed op cursus? Super bedankt voor jullie kaartje, vandaag ontvangen!

Petter, is Wal nog steeds vleugellam? Leuke oorbelletjes petter, favoriet bij de kinderen! Ze waren wel helemaal geplet toen ze aankwamen….surpost vertrouwde het vast niet!

Stewies, zijn er nieuwtjes aan het front? Gister had ik een mayday-mayday moment! Als aanwijsstok hebben we hier een pvc-buis. Ik stond voor de klas en was aan het aanwijzen op het bord. Even wat uitleg tussendoor dus de stok gewoon in m’n hand. Ik had m’n wijsvinger in de buis gedaan…..en wat denk je, klemvast!!!! Voorzichtig wringen, geen beweging in te krijgen…paniek!!....stond ik daar met die stok aan m’n vinger! Ik dacht echt mayday-mayday. Gelukkig werkt de truc met water en zeep hier ook, dus uiteindelijk heb ik m kunnen verwijderen, maar ik kan je vertellen, ik had het spaansbenauwd!

Paul, wil je vragen aan truut of ze me geen spam meer stuurt!

Jelle, zorg je een beetje goed voor mijn Nielsje B?

Om af te sluiten nog een laaste berichtje. Een paar dagen geleden kwam ik thuis en zag iets liggen, ik dacht dat het een oude vodde was maar opeens begon het te bewegen. Kwam er een heel schattige pup op me afgelopen!! We hebben gewoon een pup!!! Een kruising tussen een rottweiler en nog iets. Het moet een flinke waker worden maar je begrijpt dat dit door ons al helemaal verpest is. We doen niets anders dan spelen en knuffelen met het beestje en inmiddels is ze zo aan mensen gewend dat ze naar iedereen toe gaat.

Iedereen hele fijne paasdagen en tot de volgende update!


Kus mar!

  • 04 April 2007 - 15:16

    Jelle:

    Hej Mar,

    Natuurlijk verwen ik Nielsje B. (ons Nielsken). We hebben al heel wat dolle nachten beleefd ;).
    Wat een leuk klasje heb je! En die pups..echt schattig! Neem maar mee naar NL!
    Leuk om je verhaal weer te lezen! Zie uit naar de volgende,

    Spreek je snel weer,
    X Jelle


  • 04 April 2007 - 15:50

    Annegien:

    Hey Mar,
    Wat een leuk verhaal weer. Heb echt zo'n zin om gewoon op het vliegtuig te springen en naar Suri te vliegen.
    Hier begint het nu ook een beetje lekker weer te worden...gelukkig. Ik zie dat jij ook al een beetje een negertje wordt.

    Geniet ervan.

    Dikke kuss Annegien

  • 04 April 2007 - 19:12

    Rob En Bia:

    he marter.
    met onze aanwinst gaat het super, ik zou ze niet meer willen missen en op school doet ze het aardig.alleen ik ben er wat te makkelijk mee, en bia doet het zoals het moet. vorigeweek is henk op bezoek geweest en het waren meteen dikke vrienden,echt heel leuk om te zien.
    verder gaat het hier zijn gangetje niet veel bijzonders, het weer is nu ook wat beter dus lekker in de tuin met een bier (of wijn) en onkruid trekken... heerlijk.
    heb je daar nog voetbal gezien? (de houthakkers van het nl 11tal) wat een ramp was dat hahaha. he ik ga weer is doei doei zwaai zwaai. xx

  • 05 April 2007 - 07:21

    Jacqueline:

    hoi Mar
    schattige kindertjes
    schattig hondje, dat wordt afkikken als je terug hier bent
    zonde van jullie piet!
    leuk verhaal weer
    fijne paasvakantie
    lieve groetjes Roger en Jacqueline

  • 05 April 2007 - 11:01

    Nielsje B.:

    Oke, oke ... ik capituleer.
    Neem die schildpad maar mee.

    Leuk klasje ... staat juf Anita er toevallig op tijdens de gymles? Lekkertje, lekkertje ....

    Martertje, veel plezier komend weekend in the bush bush. Geniet ervan.

    Dikke kus,

    Niels

  • 05 April 2007 - 13:37

    Vief:

    Toemaar, zomaar op de surinaamse TV... Doe je goed meid! ;-)

    Ben trouwens benieuwd hoe ´bloedend hart´ van de Dijk in het Surinaams heeft moeten klinken???

    Kijk alweer uit naar je volgende bericht!

    x We´we´ans...

  • 06 April 2007 - 11:11

    Peter,Marina,Maarten:

    Dag Marjolijn,

    Fijne paasdagen,hopelijk worden daar ook eitjes geknabbeld als ze niet te veel gesmolten zijn natuurlijk.
    Hier schijnt het zonnetje ook, het doet eens deugd.
    Maarten, och arme kan er niet zo veel van genieten.
    Hij is pas zijn 4 wijsheidstanden kwijt en lijkt nu op een hamstertje dat een grote wintervoorraad achter de kiezen heeft. Het is niet te onderschatten, we zullen hem nu wat chocomousse geven voor pasen en hem wat in "het ijs" leggen i.p.v. in de watten,hé !
    Nog veel fijne dagen,amusement en werkgenot van ons Peter,Marina,Maarten

  • 07 April 2007 - 12:00

    Stewy Son:

    Haha, die PVC-buis, ik kwam niet meer bij toen ik het las, ik had meteen beeld. MAYDAY-MAYDAY :-)

    Wel zonde van Pietje zeg, misschien volgende keer het trainingsschema wat aanpassen, haha.

    Hier gaat alles zn gangetje eigenlijk wel. Van maandag tot vrijdag is het werken, eten, slapen, hockeytraining en in het weekend een pintje pakken in de kroeg of op een feestje en zondag een wedstrijd spelen. Weinig bijzonders eigenlijk.
    Weinig spannends.

    Nou Mar, ik kijk al weer uit naar je volgende avonturen. Enne....een beetje wijs met PVC-buizen hé ;-)

    x son

  • 07 April 2007 - 12:21

    Stewy D`Hooghe:

    Och arme, Pietie is niet meer...
    Waarschijnlijk is het iets teveel van het goede geweest...

    Enne je staat goed met zo`n hondje hoor!! Jaja toch nog maar even doorzeuren bij Nielsje B. Misschien gaat hij toch overstag..

    Hier gebeurt op het moment niet zoveel bijzonders hoor. Werken, sporten , verjaardagen enz. Dan heb jij het toch beter bekeken.

    Nog een zalig Pasen ;)

    groetjes marjolijn

  • 07 April 2007 - 14:03

    Pa Jan:

    Laatste nieuws van Rapenburg:
    De lochting is gefreesd, de patatten en de juin zijn geplant,de peeen'en kroten
    zijn gezaaid.Bij deze ben je uitgenodigd voor je lievelingsmaal

    groetjes Pa en Ma

  • 09 April 2007 - 18:56

    Rob En Bia:

    he paashaas vrolijk paasfeest.
    vandaag was het echt super weer hier, lekker naar het strand geweest (hond en bia afgemat haha). gr r b en q

  • 10 April 2007 - 16:11

    Erik:

    Hey Mar,

    Heeft Niels je al verteld dat Jelle hem enorm gaat verwennen het volgende weekend in Berlijn? Maak je geen zorgen, ik rijd ze naar Berlijn toe. Of ik ze mee terug neem, da wee no nie!

    Leuke foto's! Ik voorspel: binnen een jaar een huisdier op nr. 114!

    Groetjes uit Amsterdam,

    Erik


  • 12 April 2007 - 09:13

    Hendrik:

    Hey!

    Tis zonde Pietje... zijn jullie te hard voor hem geweest? Echt leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. En de aanwijsstok van pvc en dat je vast zat, jammer dat je daar geen foto van heb. Ik vond het wel grappig.

    Effe een update uit Bergen op Zoom;

    Gisteren taferelen in de shop gehad, een jongen komt de winkel binnen en wordt 1 minuut later de winkel uitgebonjourd door de politie. Ik kreeg gewoon geen tijd om een vuilnisbak op te zoeken :-) haha

    Vorige week wilde een klant der telefoon door de shop gooien. Ik zo van mevrouw doe eens rustig! Zotteke da ge zijt!

    Ben voor me Aerobic module geslaagd (examenles was top!), dus binnenkort zijn er lessen te boeken, eind april nog even 5 weken er tegen aan met de stepsmodule en dan kunnen we los.
    Zit er erg veel tijd in en is eigenlijk best zwaar maar het is echt heel leuk!!!

    Veel plezier en niet te bruin worden he,
    alhoewel hier wordt het de komende week over de 20graden :-)

    Groetjes x Hendrik




  • 12 April 2007 - 09:13

    Astrid Geurts:

    Hoi Marjolijn,

    Met heel veel plezier lees ik jou berichtjes. Wat een ervaring zeg! Een beetje jaloers ben ik wel. Dit neemt niemand meer van je af.
    Zoals je waarschijnlijk al weet zijn we inmiddels gearriveerd in ons nieuwe onderkomen op de AVANS. We voelen ons helemaal ontheemd.('k zit dan liever in Suriname!). Gelukkig hoeven we er niet zo vaak meer naar toe. Wat wel met zich meebrengt dat we nog steeds verdwalen in dat immense gebouw.
    Het gaat hier allemaal zijn gangetje. Net weer een presentatie met Tamara gehouden van onze leskist. Ik heb me een hernia getild aan dat ding. Je kent Tamara, het zag er allemaal weer gelikt uit met heel veel prullaria! Ging verder goed allemaal.
    We gaan ons opmaken voor het laatste blok. De druk is weer van de ketel en we zijn alweer af aan het tellen.

    Meid, geniet er van (dat lukt wel zo te lezen)en we mailen.

    Groetjes van je klasgenootje,
    Astrid

  • 12 April 2007 - 10:49

    Tamara:

    hoi marjolein

    eindelijk weer eens een mailtje van mij, ik heb met je mijn stomme hoofd je mailadres weggeklikt i.p.v een berichtje te sturen, maar nu heb ik het weer. wat geweldig wat jij allemaal meemaakt, echt super, een mooie levenservaring. en wat een een schattig klasje met die leuke uniformpjes een idee voor nederland?

  • 12 April 2007 - 12:50

    Tamara:

    vervolg

    moest even de kids weg brengen naar school.
    in nederland is het nu ook geweldig weer, en dat in het vroege april. ook dit weekend beloofd het zo,n 25 graden te worden, dus dat wordt.......het zwembad.....of terrasje met speeltuin voor de kids . de tentamens zijn afgelopen dinsdag afgerond, en het was deze keer niet zo,n gestress, want we hadden alleen...... onze.... leskisten. de leskisten zagen er (die ik gezien heb) allemaal super uit, er is hard gewerkt natuurlijk ook wel leuk om te doen, maar stiekum gaat er heel veel tijd in zitten. wij hadden (astrid en ik) een leskist rondom het thema; de molen. een heel leuk onderwerp waar je heel veel mee kunt, veel teveel, want we konden niet alles in onze kist (toch een behoorlijke joekel ) krijgen, we hadden alles wat in de kist zat uitgevoerd in delfstblauwe tinten, zo,n beetje als de dames blond uit amsterdam, dus het zag er wel leuk uit, ons punt; een 8 1/2 dus dat kunnen we ook weer wegstrepen. a.s dinsdag beginnen astrid, margot, mara en ik op de liniedoorn een zwarte school ik ben heel benieuwd. heb jij je leskist nog mee kunnen nemen naar suriname? jee, wel interessant dat het onderwijs daar zo anders is als hier, lopen ze ook achter of valt dat wel mee, leren ze ook lezen en schrijven volgens het principe maan-roos-vis? (veilig leren lezen)of meer zoals vroeger, ik ben erg benieuwd. lekker dat de lessen maar tot half 1 duren en je nog voldoende tijd heb voor ontspanning, zo kun je heel wat van het land leren kennen, en op zijn tijd lekker een duik in het zwembad nemen.geniet er nog lekker van de komende tijd, en als je terug bent mag je ons je salsa trucjes leren!!!!!

    doeiiiiiiiiiiii veel hollandse groetjes van tamara.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

Hallo iedereen, Bijna is het zover, over een paar weken reis ik af naar Suriname om daar stage te gaan lopen in het basisonderwijs. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van al mijn belevenissen en ervaringen, blunders en andere prietpraat. Liefs mar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 16313

Voorgaande reizen:

04 Maart 2007 - 27 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: