and so it begins.... - Reisverslag uit Breda, Nederland van marjolijn liere - WaarBenJij.nu and so it begins.... - Reisverslag uit Breda, Nederland van marjolijn liere - WaarBenJij.nu

and so it begins....

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

05 Maart 2007 | Nederland, Breda

Hallo iedereen,

Daar ben ik dan in het warme Suriname. De vlucht begon goed, het was helemaal niet druk in het vliegtuig dus ik zat lekker aan het raam en had geen buurman/buurvrouw. Dus de armleuning ging omlaag en de beentjes gestrekt! Oordopjes van m'n mp3 speler in en slapen maar! Tot het moment dat het vliegtuig behoorlijk begon te schudden, mayday mayday, turbulentie!
Ik hield me redelijk koest maar een aantal surinaamse dames lieten zich lekker gaan en gilden het uit! dus de rest van de reis de gordel om!

Tijdens de rit van het vliegveld naar Paramaribo stad heb ik echt m'n ogen uitgekeken, over groen en palmen, wauw!

Het huis is echt super, gezamelijke huiskamer,keuken, 2 douches en 2 toiletten, boven zijn alle kamers en een meesterlijk balkon! Vanaf dit balkon kijk ik zo naar de school waar ik stage ga lopen.

Vandaag ben ik kennis gaan maken op school, we hadden een afspraak met het hoofd, maar die was vandaag wat later, dus morgen een nieuwe poging.(surinaamse mentaliteit is ff wennen) Daarna ben ik kennis gaan maken met het hoofd van de RKBO (rooms katholieke bijzonder onderwijs). Dit was een hele aardige mevrouw die me allerlei bruikbare tips heeft gegeven!

Gister was er in de palmentuin een of ander hindoestaans feest aan de gang, ik zag al allerlei mensen helemaal gekleurd en geverfd door de stad lopen. Samen met een huisgenootje zijn we een kijkje gaan nemen. We waren echt nog geen seconde in het park of we werden al ondergegooid met gekleurd poeder, ik zag er niet uit, was helemaal roze! Er trad een bandje op en iedereen was aan het dansen, heel leuk!

Het is zo grappig dat iedereen hier gewoon Nederlands praat, is echt heel bizar. Ik heb echt de neiging om dingen in het engels te vragen, omdat het er allemaal zo buitenlands uitziet!

Mijn eerste indrukken zijn heel positief!Ik kan niet wachten om te beginnen met stage, de kinderen zien er allemaal zo schattig uit in het geruite uniformpje!

liefs mar!

ps: voor de stewies onder ons, wij waren echt veel leuker dan de echte! misschien moeten we onze routine introduceren!

• 05 Maart 2007 - 17:02

Stewy Domi:

Hé van Liere,
    ik ben helemaal jaloers als ik dit lees. Heel onwerkelijk dat ik vrijdagavond nog bij je op de bank zat in Breda en dat je nu aan de andere kant van de wereld zit. Maar zo te lezen heb je al een goeie start gemaakt! Leuk dat al gelijk midden in het feestgedruis viel.
    By the way: riep je ook wooooowww met je armen omhoog tijdens het opstijgen? En ik denk dat we zeker de routine moeten introduceren onder collega stewies.
    Heel veel succes en vooral plezier nog!

X Domi

• 05 Maart 2007 - 18:06

Jacqueline:

Hé Mar
    net Niels aan de lijn gehad en nu je eerste bericht gelezen,super dat je zo'n leuke start hebt gemaakt,dat wordt 4 maanden genieten
    dikke kus Roger en Jacqueline

• 05 Maart 2007 - 18:14

Ienemien:

Hey lieve Mar,

ooooo ik ben nu al jaloers... echt niet te doen. Je gaat het zo leuk hebben daar. Geniet er maar goed van! Ben blij dat je zonder enige troubles bent aangekomen. Succes met je eerste weekje aclimatiseren en leuke indrukken op doen. En natuurlijk nog meer succes met je eerste schooldag, maar dat komt vast wel goed met al die schattige geruite kids...

Have fun.

Dikke kus

Annegien

ps ook een kusje van The Goose...

• 05 Maart 2007 - 18:29

Kim:

Heej Marjolijn,
    Wat fijn dat het tot nu toe allemaal goed gaat. Ik weet zeker dat je nog een hoop toffe dingen gaat beleven. Ik ben erg benieuwd naar de rest van je verhalen, erg leuk dat we het via deze site allemaal kunnen volgen.
    Veel succes met je stage en hoop gauw weer een mooi verhaal te lezen!!
    XXX

• 05 Maart 2007 - 20:20

Stewy Son:

Hey Mar,
    goed om te lezen dat je prima bent aangekomen en dat wij als stewies traditiegetrouw toch weer de leukste waren ;-).
    Mar, heel veel plezier daar en succes met je stage.
    Ik hou de site in de gaten.
    x son

• 06 Maart 2007 - 00:04

Jelle:

He Mar,

Super als ik het zo lees! Ik wil er ook heen! Vandaag heb ik je site nog vernoemd bij TM, iedereen zou kijken. Geniet van alle indrukken en laat alles heerlijk op je afkomen.

X Jelle

• 06 Maart 2007 - 19:01

Ria Gelens:

Zo het feest kan beginnen, alhoewel volgens mij ben je al begonnen!
    Hier in Nederland is het weer zeer druilerig, dus ook ik ben jaloers op die groene palmen. Dus inderdaad die handschoenen niet meer nodig. Marjolein een fantastische tijd daar.
    gr. Ria

• 06 Maart 2007 - 20:39

Sjoerd:

Hé Dushi,

Gisteren al je verhaal gelezen, nu even een reactie!
    Super om alles te lezen en goed om te horen dat je het (nu al) naar je zin hebt! Geniet ervan!

Groeten,

Sjoerd

• 07 Maart 2007 - 07:38

Stewie Purser :

Hé stewi!
    Traditie getrouw dus weer de leukste..
    Je bent gelijk al goed begonnen met het genieten van het Surinaamse leven!
    Succes met je eerste stagedaagjes en show us some pictures als je er hebt hé!!
    x karlien

• 07 Maart 2007 - 08:16

Ronald:

Hi, Marjolijn -

Ik las net je aankomstberichtje.
    Fantastisch, zo te horen: avontuurlijk, interessant, kleurrijk.
    Ik wens je daar een prima verblijf - ik hoop, dat je 't leuk zult vinden.
    Zo van de sneeuw naar de palmbomen; ik kan me voorstellen, dat mensen je benijden.
    Geniet ervan.

Groeten uit Dubai, Ronald.

• 07 Maart 2007 - 10:05

Tante Magda:

Hou je taai en heel veel plezier daar.
    Kom niet te bruin terug.
    Groetjes

• 07 Maart 2007 - 12:25

Erik:

Marjolein,

Je verhaal doet me weer veel denken aan mijn eigen Amerika-tijd. Hartstikke gaaf, maak er wat van. Laat die verhalen maar komen! Wij zorgen wel dat Niels aan zijn trekken komt. Figuurlijk dan he....

Gr. Erik

• 07 Maart 2007 - 20:26

Tante Lidy:

Zo te lezen zal je geen tijd hebben om heimwee te hebben.Een prachtige tijd toegewenst, geniet ervan.

• 07 Maart 2007 - 21:09

Stewy D`Hooghe:

Hoi Mar, blij te lezen dat de eerste indruk goed is . Geniet ervan!! En houdt ons op de hoogte van alles!
    grt mar

• 08 Maart 2007 - 08:10

Robster En Bia:

he mar.
    wat leuk om te lezen dat alles goed gaat.
    geniet ervan en tot snel.
    veel liefs ook namens quincy

• 08 Maart 2007 - 14:35

Sanne:

Hey marjolein,
    Fa waka?
    echt super leuk om al die herkenbare dingen te horen. Het huis is idd super he. In die palmentuin moet je 's avonds niet alleen gaan hoor want dat is niet helemaal veilig. Zijn de huisdieren er nog? twee honden en een schildpad... Heb je veel huisgenootjes en zit Tom er nog (dat was een Engelse student en ik had het idee dat hij nooit meer weg zou gaan uit Suriname) haha iig veel plezier maar dat gaat helemaal goed komen dat weet ik zeker.
    Bosi Sanne

• 08 Maart 2007 - 14:41

Paul:

Hoi Marjolijn.
    Klinkt idd goed. Heb je je eerste satgedag al gehad?
    Ik had wat eerder willen reageren, maar heb met een gekneusde knie op bed gelegen. Ging maandagochtend werken, had er iemand een rollator laten staan. Niet gezien en er overheen gevallen. Ai!!

• 09 Maart 2007 - 10:35

Nielsje B.:

Hoi Lieverd,

Laat je die honden daar?

Ciao bambino!

• 09 Maart 2007 - 12:27

Mart B:

hoi marjolijn
    Het begin is er,palmen , zon, strand waar heb je het over het regent hier pijpestelen.Veel succes op de school.Heb jij ook zo'n uniformpje?
    veel plezier!!!
    Mart

• 09 Maart 2007 - 12:41

Rowenna:

Heej Marjolijn,
    Als ik je verhaal lees krijg ik helemaal de kriebels, het klinkt echt supergaaf!!!!! Ben stiekem ook wel een beetje jaloers... Heel veel succes met je stage en geniet van al het moois om je heen!!

XXX Rowenna

• 09 Maart 2007 - 13:24

Michiel:

He Marjolijn!

Klinkt allemaal super! Gelukkig kun je meteen je draai daar vinden! Binnenkort kun je de foto's van de wintersport aanschouwen.

Veel succes en plezier daar, ik hou je website in de gaten!

Groeten, Michiel

• 09 Maart 2007 - 20:18

Josephine:

Marjolijn, de wereld is groter dan Vogelwaarde alleen. Leuk te weten, (door je vader en moeder), dat je in Suriname zit. Ik wens je een prettige tijd toe. De leefwereld van de kinderen, de manier van werken op school, de gezinssituatie zal in veel dingen wezenlijk verschillen met de leefwereld van onze Nederlandse kinderen. Ook geweldig te ervaren hoeveel overeenkomsten er zijn. Zeker weten. Ik wens je een mooie tijd toe. En wil graag af en toe wat van je lezen. Groetjes van Josephine, Rapenburg honderdzeventien.

• 09 Maart 2007 - 20:21

Xanadu:

hallo marjolijn,
    ik ben een dochter van een collega van je vader Jan, bij scheerders.Vind het echt heel leuk wat je doet.Heb juist je moeder Chris telefonisch gesproken en ze heeft me wat uitleg gegeven.Veel succes en hoop nog iets van je te mogen vernemen

• 11 Maart 2007 - 13:27

Suus:

hej marrepar,

ik heb drie woordne voor bovenstaande:

leuk leuk leuk!

Liefs, Suus

• 12 Maart 2007 - 17:54

OMA:

Lieve Marjolijn
    Hallo hier oma ik heb gezien dat je het goed maakt.Ik ga kijken bij Dia een nichtje van mij.Jij zit al in de zomer heb je geen last van muggen? Ik ben met je moeder om een steentje geweest voor Rini het is een hart geworden,en het zal klaar zijn met zijn verjaardag.En daar haal ik wat troost in.Nu Marjolijn ik wens je het allerbeste toe en tot horens,daag een dikke kus van oma.Heb je veel kinderen in de klas,en nog een fijne verjaardag.Ik heb je kaart ontvangen bedankt

• 13 Maart 2007 - 16:34

Marina Danschutter:

hallo Marjolijn,
    Fijn te horen dat je stage loopt in het verre Suriname; Leuk dit alles te kunnen meevolgen en mailtjes te kunnen sturen.
    Veel succes en goede moed bij die geruite rakkers !!
    liefs, Peter, Marina, Maarten

• 13 Maart 2007 - 21:44

Vief:

Marjolijn,

Fawaka.... Alles boeng?

Haha! Zit nu bij pi pa polleke en hoor net dat je in het mooie suriname zit, jammer dat je niet een maandje eerder bent gegaan, want dan hadden we samen paramaribo onveilig kunnen maken. Ik ben nl in Januari 3 weken gegaan met Shawn. Hebben veel gezien en gedaan. Je MOET zeker de binnenlanden in gaan, die zijn zo ontzettend mooi. Enne als je in de weekenden in Paramaribo zit is STARS superleuk om uit te gaan en dan nu de tip om het stappen zo goedkoop mogelijk te maken... Ga eerst naar het kasino, daar is het eten en drinken gratis en kan je voor 2,- uuuuuuren roulette spelen en alsje dan genoeg gedronken hebt ga je er weer vandoor,haha!

Ik ga je site zeker in de gaten houden en zet er maar veel foto's op!

Weet zeker dat je een supertijd gaat hebben en gaat genieten van je stage...

x Vief

• 14 Maart 2007 - 18:59

Jenny:

Hoi Marjolijn
    Ik hoorde van Jaqueline dat je Paramaribo onveilig ging maken en ik wens je heel veel plezier daar en dat je ook nog een beetje wat mag opsteken daar ,wat dat is toch de bedoeling he . groetjes

• 15 Maart 2007 - 22:58

Axel:

hi Marjolijn,
    kijk op mijn Post en find je mail.
    Mooi dat je dar zit. wens je veele mooie uuren en plezier. sorry dat mijn Nederlands niet zo good zit maar beter gaat het niet.
    veele Groeten en lat nog eens wat horen van jouw.

Axel

• 20 April 2007 - 20:43

Josephine:

Marjolijn, ik heb zeer genoten van je belevenissen door het Surinaamse. Zo te merken aan je verhalen en te zien aan je foto's is het zeer de moeite waard. Deze ervaringen wil je vast voor geen goud missen, lijkt mij.
    Het ga je goed.
    Josephine v. Rapenburg honderdzeventien.