de kop is eraf! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu de kop is eraf! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu

de kop is eraf!

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

16 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

hey!

De kop is eraf! Het was echt heerlijk om ff een weekje vrij te zijn, alle tijd om de stad te verkennen voordat ik aan de stage begin.

Het leek me een goed plan om dit zoveel mogelijk te voet en met het openbaar vervoer te doen. Het reizen met de bus gaat er iets anders aan toe dan in Nederland. Je gaat op een willekeurige plaast langs de kant van de weg staan, als er een busje aan komt (voor degene die ooit in Turkije geweest zijn, een uit de kluiten gewassen dolmusbus) houd je deze aan en stapt in. Op het moment dat je denkt dit is wel een leuke spot om uit te stappen druk je op een knopje en de chauffie slingert acuut zijn brik aan de kant van de weg.Super handig.
Terug vanuit het centrum naar huis ga je in een busje zitten, de bestuurder wacht net zo lang tot deze vol zit en vertrekt dan pas, je ziet het niets geen vertrekttijden, busboekjes of iets dergelijks!

In het centrum is alles prima op loopafstand, heb nu ook wel redelijk in de smiezen hoe de stad in elkaar steekt, op enige verdwaalincidenten na. Kan gebeuren... met mijn richtingsgevoel!
Het is heerlijk om aan de waterkant (van de Surinamerivier) te zitten, met een boekje of muziekje en een koel drankje!

De eerste stageweek zit erop! Ik sta in klas 1 (bij ons groep 3). Elke dag begint met de vlaggenparade, kinderen zingen dan het volkslied.(aan het eind van de stage kan ik dat vast dromen!) De lessen beginnen om 8 uur, de ochtend vliegt echt voorbij, om kwart voor 1 zijn de lessen afgelopen. Heerlijk om iedere middag vrij te zijn!Het onderwijs is wel heel anders dan in Nederland, er is weinig lesmateriaal. Dit is voor mij echt wel een uitdaging en denk dat het een leerzame tijd gaat worden.In het begin kon ik de kinderen slecht verstaan maar begin nu echt te wennen aan de uitspraak van de kinderen.

afgelopen weekend heb ik kennis gemaakt met het Surinaamse uitgaansleven! Ik moet zeggen dat bevalt me prima! We zijn eerst naar een barretje gegaan om lekker wat te drinken en daarna zijn we naar de Starzz gegaan om eens flink te gaan dansen! Echt leuk om te zien dat ook echt iedereen hier danst! Vooral als er salsamuziek op is gaat iedereen uit z'n dak. Ik kan er echt nog niets van! Ga me samen met een andere stagiaire aanmelden voor de salsacursus want dit kan echt niet!

Zondag ben ik samen met mijn huisgenootjes naar het zwembad gegaan om lekker bij te kleuren. En wat denk je? gaat het regenen. Om ff te laten zien dat ik met regen ook echt regen bedoel zal ik de foto plaatsen van onze straat na deze enorme stortbui..

Morgen staat het concert van Lucky Dube op het programma, die is na 5 jaar weer terug in Suriname en is hier super populair (wij kenden hem niet, maar ach we passen ons wel aan). Iedereen heeft het erover dus heb er wel heel veel zin in!
Zondag ga ik voor mijn eerste tour naar het binnenland, brownsberg. Het schijnt daar echt prachtig te zijn dus kijk er heel erg naar uit!
Zoals je merkt de weekenden zitten lekker vol met alleen maar leuke dingen!

Super bedankt voor al jullie leuke berichtjes, het is echt zo fijn als ik het internet aanslinger en alle berichtjes lees!
Thanx!!!


Liefs mar!

  • 16 Maart 2007 - 19:13

    Nielsje B.:

    Het ziet er geweldig uit. Vooral die hangmat. By the way: u heeft extra fotoruimte.

    Kus

  • 16 Maart 2007 - 20:00

    Mirjam:

    He mar, leuk om je te kunnen volgen op de site, ik wil je nog een geweldige tijd toe wensen, geniet van elke dag, het zal voorbij vliegen!! groetjes mir

  • 16 Maart 2007 - 20:13

    Regina:

    Hi Marjolein,wat ziet het e geweldig uit!!! Vooral de foto van het straatje met aan het eind je school!! Is wel even anders dan hier in het nederlandse! Leuk man groep 3, leuke leeftijd van de kids dan ook ong. 6 jaar. Geweldig! Enne hoe bevalt het eten!! Geniet er lekker van enne is je koffertje al leeg? ha kus regina

  • 16 Maart 2007 - 23:02

    Jan En Chris:

    17 mrt gefeliciteerd met je verjaardag, maak er maar een surinaamsfeest van. Veel plezier

  • 17 Maart 2007 - 08:42

    Paul:

    Marjolijn,

    Gefeliciteerd met je verjaardag!

    Heb net de fotoos bekeken. Lekker sfeertje daar, ook al is het er soms nat!

    xx Paul

  • 17 Maart 2007 - 10:02

    Hendrik:

    Hey marjolijn,

    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag... Dat wordt surinaamsgebak eten!.

    Echt leuk om te lezen wat je allemaal doet en vooral ook leuk om de foto's te zien.

    Lucky Dube, bedoel je niet BANG BANG LUCKY LUKE haha, jouw kennende met met wijn of bier wordt het vast een leuk feestje.

    Natte voetjes... :-)

    Ben al weer benieuwd naar de volgende update...

    Geniet er lekker van!

    x Knuffel Hendrik


  • 17 Maart 2007 - 10:47

    Erik:

    Leuke foto's Marjo. Die huizen 'aan de waterkant' zien er echt gaaf uit. Geniet ervan!

  • 17 Maart 2007 - 11:01

    Robin En Bianca:

    hieper de piep hoera
    gefeliciteerd mar. en veel plz.
    xxx

  • 17 Maart 2007 - 11:54

    Sanne:

    Hey Marjolein,
    Fawaka????
    Zo leuk om te lezen allemaal. Ik heb precies dezelfde foto vanaf het huis naar de stageschool en er staan serieus nog dezelfde auto's enzo... veranderd niks in 1 jaar. Heb je mijn brief aan Yvon gegeven of heb je daar nog geen tijd voor gehad. Die salsales moet je echt doen (Broki is leuk). Starzz is idd de leukste discotheek daar. Geniet ervan het is zo voorbij.
    Bosi Sanne

  • 17 Maart 2007 - 11:58

    Gijsbert & Annegien:

    Hey lieve Mar,

    Super gefeliciteerd met je verjaardag!!! We wilde je net bellen, maar bedachten dat je natuurlijk nog lekker ligt te slapen.

    Veel plezier.
    Dikke kusssssssss
    Annegien & Gijsbert

  • 17 Maart 2007 - 15:04

    Sonja:

    Hey Mar,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.

    Leuke foto's, heb ik een beetje beeld hoe je daar leeft.

    Heel veel plezier nog en I'll be watching you!!

    xx son

  • 17 Maart 2007 - 15:12

    Marjolijn:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Weer een jaartje ouder (jaja, dat draait zo zachtjes tegen de 30..) . Leuk om al die fotootjes te zien. Jou kennende ben je tegen de korste keren superbruin..
    Groetjes Kieran en marjolijn

  • 17 Maart 2007 - 15:31

    Femke:

    Het ziet er allemaal super uit! Ben best jaloers! Ook relaxed dat je de middagen vrij hebt. Geniet er maar van!
    x Femke

  • 17 Maart 2007 - 16:03

    Jacqueline:

    hoi Marjolijn
    Van harte gefeliciteerd, maak er een gezellige dag van, wij drinken hier wel een borreltje op je verjaardag
    dikke kus Roger en Jacqueline xx

  • 17 Maart 2007 - 16:11

    Michiel:

    Gefeliciteerd! Leuke foto's, lekker weer! Ook Dominique en ik drinken (meerdere) borrels op jou (en ons, want we geven een feest ter ere van onze verjaardag)

    Doei!! Michiel

  • 17 Maart 2007 - 16:22

    Kim:

    Gefeliciteerd!!! Maak er een super leuke dag van!

    We hadden de presentatie en het artikel van geschiedenis gehaald, dus ook jij natuurlijk!!

    Geniet lekker verder daar, ben best wel een beetje jaloers hoor
    XX


  • 17 Maart 2007 - 16:40

    Nikki:

    hoi marjolijn,

    niels is hier en die blijf bij mij slapen.
    gefeliciteerdmet je verjaardag,
    groetjes nikki

  • 17 Maart 2007 - 16:42

    Nielsje B.:

    Hoi Marjolijntje,

    Is het al een leuke verjaardag tot nu toe? Helaas geen post op zaterdag, dan zul je maandag wel het een en andere binnen krijgen. Lieverdje veel plezier vanavond tijdens het concert.

    Dikke kus,

    Niels

  • 17 Maart 2007 - 16:47

    Iris:

    hoi marjolijn

    gefeliciteerd met je verjaardag. Jelle heeft me laaten zien waar suriname licht op de wereldbol. is het ver weg ? veel plezier daar x iris

  • 17 Maart 2007 - 21:28

    Tante Lidy:

    Proficiat met je verjaardag.

  • 18 Maart 2007 - 07:23

    ???????:

    Hoe is het met de roepie-roepievogel.
    Roept t"ie al Leo.. A ja die roepen Leo

  • 18 Maart 2007 - 09:35

    Ingeborg En Fam.:

    Hallo Marjolein,
    noch gefeliciteerd met je verjaardag.Wat leuk dat jij stage in Suri. doet.Veel plezier en geniet die tijd in het vere land.

  • 18 Maart 2007 - 14:17

    Oma Boogaert:

    Gefeliciteerd met je verjaardag, van oma. Veel plezier met je stage.

  • 18 Maart 2007 - 20:07

    Nikkitje:

    heej marjolijn
    het was echt super gezellig met niels hoor zeker weten doeg xxxx nikki

  • 19 Maart 2007 - 08:58

    Vief:

    He Marjolijn

    Wat leuk om zo de foto´s van je te zien. En die regenbuien ken ik wel, gelukkig drogen de kleertjes snel als het zonnetje weer schijnt. Ik lees dat je je jarig bent geweest dus van harte gefeliciteerd.
    Enne...Starzz is leuk he. Ik snap wat je bedoeld met het dansen... ;-)
    Heb je al roti gegeten bij Roopram?
    Die foto die je van jezelf hebt gemaakt is goed gelukt hoor, nana moeskoerie, nee hoor, ge staat er schoon op...

    xx

  • 19 Maart 2007 - 11:32

    Fam. Marina En Peter:

    Dag Marjolijn,
    leuke foto's, een bruine beze zal je worden daar in je hangmat. Hier sneeuwt het momenteel,het is fris en nat, wou dat ik nu ook in het zonnetje lag.
    Als die kinderen daar weinig lesmateriaal hebben dan zal je heel wat kunnen experimenteren in je lessen, dat lijkt me boeiend.
    Nog een aangename stage en ontspannende weekends,groetjes Peter, Marina en Maarten

  • 19 Maart 2007 - 12:04

    Domi:

    He Mar,
    nog een hele dikke proficiat met je verjaardag!!Heb het zo druk gehad met klussen de afgelopen dagen dat ik nog niet eerder online ben geweest. Ik hoop dat je het goed hebt gevierd daar!


    X Domi (en uiteraard ook nog 3 dikke verjaardagskussen van Merijn)

  • 19 Maart 2007 - 14:23

    Resy:

    Nog van Harte Gefeliciteerd,en zo te zien heb je het goed naar je zin.
    Erg mooie foto's ,geniet er maar van, grtjes

  • 19 Maart 2007 - 16:56

    Yvonne:

    Hee marjolein,
    Jemig wat ben ik jaloers zeg! Echt hartstikke leuk om allemaal te lezen. (vandaag je site doorgekregen van Niels) Heel veel plezier nog daar en ik ga zeker alles volgen hoor. Kben namelijk super nieuwsgierig, hoe alles daar gaat.

    Groetjes, Yvonne

  • 19 Maart 2007 - 18:01

    Karlien:

    Hé mar!
    Leuk om al wat foto's te kunnen bewonderen!
    by the way nog een dikke proficiat met je verjaardag... ik zwengel die computer niet al te vaak aan dus wat achterstallig werk te doen!
    X

  • 20 Maart 2007 - 13:32

    Tante Jet:

    Je hebt het naar je zin.Dat zie ik zo!!!! Dat had ik in mijn tijd ook zo graag gedaan,maar dat kostte toen veel geld en.......Mijn ouders waren de baas en dat moest ik maar nemen. Als dat nu zou zijn was de vogel wel gevlogen.Ik wens je veel werklust en ik hoop, dat met volle teugen geniet !!! veel liefs van "tante Jet en nonkel Fons.

  • 20 Maart 2007 - 18:08

    P.A.R.A:

    nog gefeliciteerd met je verjaardag.We hopen dat de kaart is aangekomen. Dat het gezellig was met opa en oma.Morgen gaan we de foto's bekijken

  • 20 Maart 2007 - 21:19

    Ria Gelens:

    Nou, zo te lezen voel je al aardig thuis. Wat is ff wennen? Dat liggen in die hangmat? Zo te zien ben je de target-stress al helemaal kwijt!
    Op salsa-les, geweldig. Heb ik ook al altijd willen leren. Dus Marjolein, doe je best en als je terug bent, verwacht ik een demonstratie en een salsal-party, zodat je het ons ook kunt leren.
    Sorry, verjaardag vergeten. Alsnog Proficiat.
    Nou succes met groep 3 daar.
    Liefs Ria

  • 21 Maart 2007 - 20:21

    Henk D.:

    naar Suriname...dat zou ik ook wel wirne

  • 21 Maart 2007 - 20:48

    Margo:

    Hee die marjolijn,

    wat zal jij genieten zeg. het klinkt en ziet er allemaal erg goed uit. Ik ben best een beetje jaloers. Maak er wat moois van, doei! margo

  • 22 Maart 2007 - 08:36

    Vief:

    Leuk dat berichtje van Henk D. Wist niet dat jullie nog veel contact hadden!

    x E. Geschwinder

  • 22 Maart 2007 - 08:44

    Vief:

    Leuk dat berichtje van Henk D. Wist niet dat jullie nog veel contact hadden!

    x E. Geschwinder

  • 10 Mei 2008 - 14:56

    Akj:

    heel goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

Hallo iedereen, Bijna is het zover, over een paar weken reis ik af naar Suriname om daar stage te gaan lopen in het basisonderwijs. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van al mijn belevenissen en ervaringen, blunders en andere prietpraat. Liefs mar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 16310

Voorgaande reizen:

04 Maart 2007 - 27 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: