jarig zijn in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu jarig zijn in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn liere - WaarBenJij.nu

jarig zijn in Suriname!

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

23 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Weer een week voorbij en wat voor week!
We gaan even terug in de tijd en gaan verder waar ik vorige keer geëindigd was.

Zaterdag was ik jarig! Super bedankt voor al jullie lieve berichtjes, telefoontjes, kaarten, bloemen en cadeautjes! Echt geweldig! Voelde me zo jarig. Heb echt een super leuke dag gehad!
’s Avonds hadden we het concert van Lucky Dube. Samen met mijn huisgenootjes zijn we eerst naar de waterkant gegaan waar we hadden afgesproken met andere stagiair(e)s. Na een paar parbobiertjes gingen we richting concert.
Grappig dat we allemaal echt nog de Nederlandse mentaliteit hebben. Op het kaartje stond namelijk dat het voorprogramma begon om 20.00 uur. Wij waren netjes om 19.45 aanwezig….als enige..! In Suriname nemen ze het allemaal niet zo nauw met de tijd en hebben we dus tot 22.30 moeten wachten tot het eindelijk begon….

Het was echt te merken dat Lucky dube heel populair is in Suriname. Het is bijna niet te beschrijven hoe geweldig de sfeer was. Openlucht, snik heet, steen goede muziek ( vergelijkbaar met Bob Marley) en overal om me heen echte rasta’s die helemaal uit hun dak gingen. Echt geweldig. Na een paar nummers was ik echt helemaal doorweekt, alsof ik met kleren en al onder de douche had gestaan! Maar oooooowww zooooooo gaaf..

De volgende dag stond er een tour naar Brownsberg op het programma, Dit is een natuurpark op ongeveer 112 kilometer van Paramaribo. Mijn eerste kennismaking met het binnenland!
Om 7 uur s morgens (veel te vroeg en echt te weinig slaap!) werden we opgehaald met de bus. Voor het eerst over de Afobakaweg. Dit is een bauxietweg die naar het binnenland gaat. De weg zit vol hobbels en putten dus van slapen onderweg is niets gekomen, daarvoor was de omgeving ook echt veel te mooi. Helemaal door elkaar geschud kwamen we aan bij de voet van de berg. Het was echt adembenemend mooi toen we het woud inreden. Wouw wat een natuur!

Op de berg hebben we eerst een kleine wandeling gemaakt naar het uitkijkpunt over het Brokopondostuwmeer. Super mooi om te zien. Na de lunch stond er een pittige wandeling naar de twee watervallen op het programma. Eerst naar de Irenevallen want die waren het verste weg. De tocht naar beneden ging echt prima. Blij dat ik mijn bergschoenen had aangeschaft want dat was echt geen overbodige luxe.
Lekker afkoelen onder de waterval en tja…toen over het zelfde pad terug naar boven. Na 300 meter klimmen gutste het zweet echt van m’n lijf. Het was snikheet en de regenbui van een paar uur geleden was aan het verdampen dus het was lekker klam! Maar wat een natuurpracht.
Op de uitkijkpunten kun je het hele woud overzien, daar zit je dan op een rots genietend van de natuur en de geluiden van tropische vogels en brulapen op de achtergrond…..sssttttt….
Op de terugweg hebben we de andere afslag genomen naar de Leovallen. Die liggen iets hoger op de berg, zo’n beetje halverwege. Ik kon geen pap meer zeggen toen we terug op de top waren.
Op de terugweg in de bus konden zelfs de hobbels me niet wakker houden, zo afgemat was ik.

Daar in Nederland iedereen gehaast over straat loopt met mp3 spelers in de oren, slenteren de Surinamers over straat met een klein kooitje met daarin een super kleine zangvogel.( het verschil moet er zijn..) Ze worden echt overal mee naar toe genomen, te voet, op de brommer, in de auto of bus, tijdens het winkelen, je kunt het zo gek niet bedenken. Iedere zondag is er in de palmentuin een wedstrijd, het vogeltje die de meeste klanken uit kan stoten is de winnaar. Het is echt de nationale sport hier. Sinds kort lopen er ook 3 bakra’s met zo’n vogelkooitje rond!
Het leek ons superleuk om ook zo’n vogeltje te hebben. De huisbaas had geen bezwaar sterker nog, hij steunde ons plan en zou een haakje maken aan het plafond op het balkon zodat ons vogeltje daar zou kunnen vertoeven. Wij naar de dierenwinkel om zo’n beestje. We hebben puur op uiterlijk geselecteerd, het is een roti geworden, een bruin vogeltje met een rode borst. We hadden heel wat bekijks toen we terug naar huis liepen met onze Piet!
Je snapt dat we ons Pietje een zwaar trainingsprogramma op gaan leggen want uiteraard gaan we meedoen aan de wedstrijden in de Palmentuin. Het zou toch echt een bak zijn als we zouden winnen! Voorlopig blijft het nog bij hard oefenen want we hebben onze Piet slechts een keer een ieniemienie fluitje horen blazen……..!

De stage is echt heel leerzaam. Heb na twee weken al een redelijk beeld van de kinderen en het niveau dat ze op dit moment hebben. Heb zelfs al een dag helemaal alleen gedraaid omdat mijn mentor ziek was. Volgende week is het boekenfestival, denk dat dit vergelijkbaar is met onze kinderboekenweek. We gaan er met heel de school heen, ben super benieuwd! Kinderen hebben nu al zin in het uitstapje en ik eigenlijk ook wel!

Het weekend staat weer al voor de deur, de week is echt voorbij gevlogen! Ook dit weekend staat er weer van alles op het programma, maar daarover later meer….

Liefs mar!

  • 23 Maart 2007 - 18:29

    Marjolijn:

    He mar , dat klinkt superleuk allemaal!Enne ik durf te wedden dat jullie Piet na een maandje al een aardig deuntje kan fluiten.. Ga voor den eerste he??

    Ben weeral benieuwd naar je volgende verhaaltje!
    X mar

  • 23 Maart 2007 - 19:06

    Truutje:

    Hoi Marjolijn.

    Ik heb ook weleens een nacht in een kooitje moeten slapen...het zingen lukte me echter niet....

  • 23 Maart 2007 - 19:06

    Karlien:

    hé mar!
    Je bent er ondertussen aan gewend geworden om prijzen te pakken na onze stewi-ervaring, dus go for it girl!
    gezellig allemaal! je verhalen en foto's zeggen genoeg!
    x karlien

  • 23 Maart 2007 - 19:23

    Annegien:

    Hey Mar,
    wederom een verhaal om jaloers op te worden. Ik had eigenlijk een wedje moeten zetten op het feit dat je in Suri een huisdier ging nemen. Super leuk. Pak je muziekale noten erbij en trainen dat beest!

    Fijn weekend.

    Dikke kuss Annegien

  • 24 Maart 2007 - 07:47

    Mart B:

    Hoi Marjolijn
    Helemaal top en naar de zin zo te zien en te lezen.Geniet met volle teugen.
    gr.Mart

  • 24 Maart 2007 - 07:47

    Robin:

    he marter. een vogeltje haha leuk joh, is mischien ook wat voor in breda(zal niels leuk vinden) gr robin

  • 24 Maart 2007 - 09:20

    Pa Jan:

    Jij geniet, en wij genieten van je verhalen, ze lezen als een goed boek.
    Foto's zien er prachtig uit.
    Groetjes van Mama Chris

  • 24 Maart 2007 - 10:48

    Hendrik:

    ahh pietje ben er nu al fan van! Hartstikke leuk!

    Leuk om te zien dat je het naar je zin heb. Super! De foto's zeggen genoeg.

    x greetz Rik

  • 24 Maart 2007 - 11:26

    Jacqueline:

    hoi Marjolijntje
    elke keer weer genieten van je wekelijks vehaal en eindelijk het felbegeerde huisdier(tje)
    Laat al je charmes er maar op los om dat beestje te laten zingen
    liefs ui Steen

  • 24 Maart 2007 - 18:36

    Niels:

    Ey yo we bouncen op die beat
    Ey yo we stampen op die beat
    We rampeneren op de vloer en
    het geeft geen ene moer
    Want het het is Ali (WAT) Ali (WAT) met Yes-r (WAT)
    met Yes-r (WAT) en Partysquad en Partysquad en Partysquad
    (Partysquad Partysquad Partysquad)

    Het is weer eens disco avond
    en we zijn met hits bewapend
    DJ Jerry spin die splaten (DJ Jerry spin die platen)
    ga nou niet zo para doen als ik sta op je prada schoen
    je chick trekt me nu naar de hoeken want ze wil me me lala groeten

    Veel plezier vanavond !!!

  • 24 Maart 2007 - 18:37

    In De Mazda!:

    Beweeg die voeten en die handen
    mensen moeten lekker dansen
    op die vloeren met gaan stampen
    dat is goed voor vet verbranden aerobic met erotiek
    misschien krijg je het van Angelique Fatima of Veronique zolang ze maar die euro ziet
    Ali B, Partysquad en Yes-r brengen vette gekke bengers wacken rappers likken mijn cracker
    Fock je kop ik spit met spetters
    Jij vind mij een maar met commerciële ratteplan
    en toch heb ik een achterbank van hier tot aan Afghanistan

  • 24 Maart 2007 - 18:41

    Jelle:

    Hoi Mar....ik heb net je ventje te eten gegeven. We gaan vanavond ff stappen, anders komen we helemaal niet meer buiten. En afsluitend het onvermijdelijke broodje MARtino!

    Ciao,

    Burg

  • 24 Maart 2007 - 20:51

    Sonja:

    Hey Mar,
    Super om al je avonturen te lezen. Lekker genieten lees en zie ik wel.
    Die Piet van jullie gaat zeker in de prijzen vallen!! Haha, wel grappig een huisdier(tje).
    Ik kijk al uit naar je volgende avontuur.

    xx Son

  • 25 Maart 2007 - 17:24

    Sanne:

    Hey Marjolijn,
    Echt super dat je de brief hebt afgegeven, ik heb van Yvonne al meteen een mail gekregen. Bedankt en geniet van je tijd daar!
    Kus Sanne

  • 26 Maart 2007 - 08:00

    Vief:

    Heej...

    Denk dat je de titel van de foto `2 verzopen katjes bij Lucky Dube´ moet veranderen in ´2 bezopen katjes bij Lucky Dube´ Haha, vast en zeker genoeg parbobier en borgoe op??

    Leuk om je zo te zien stralen op de foto´s! Kun je nagaan wat je nu in zo´n korte tijd al hebt meegemaakt en het gaat alleen nog maar leuker en mooier worden.
    Nu ben je nog een Bakra, maar volgens mij als jij even in de zon zit ben je zo een Djuka...

    Ik zet geld in voor Piet, no spang...hij gaat zeker winnen! Misschien kun je hem het nederlandse volkslied laten zingen, heb ik ook nog een x gedaan in Thailand! ;-)

    xx

  • 26 Maart 2007 - 09:58

    Truutje:

    Bakra, Djuka...ik snap allemaal niets van die buitenlandse woorden..ik blijf gewoon lekker een nederlandse Rollie!!
    xx je trutski

  • 27 Maart 2007 - 11:37

    Willemijn:

    Hey Marjolijn, leuk om jullie verdere belevenissen te lezen maar ik ben wel stinkend jaloers. ik was t allemaal weer een beetje vergeten na t overlijden van mn paard. wel gaaf dat jullie toch die vogels gekocht hebben. hoe was de party squad eigenlijk? het begint hier nu gelukkig ook mooi weer te worden. iedereen gaat meteen uit de kleren en de terassen zitten weer vol. nou, doe de groeten aan de meiden en een dikke zoen.

  • 28 Maart 2007 - 08:16

    Niels:

    Hoi dametje,

    Sta je weer alleen voor de klas vandaag? Ze laten je toch aan je lot over daar hè. Gelukkig heb ik er alle vertrouwen in dat 'drillinstructor' van Liere alles onder controle heeft. Eindelijk laat de zon zich hier ook een beetje zien. Tijd om te gaan trimmen (not). Tot snel.

    Dikke kus,

    Nielsje B.

  • 29 Maart 2007 - 12:26

    L.N.P.Ters:

    Hoi Marjolijn..
    eindelijk zit je dan in het verre Curacao. Heerlijk.
    Ik zit hier gewoon op mijn plaatsje. Ben lekker stiekem aan het mailen vanaf mijn werkplek.
    Moet er meteen weer van tussen..hoor een csr gillen: "nein meine kleine Herr..hinten auf die karte, es steht hinten auf die karte".
    Even een corrigerende tik uitdelen!

  • 30 Maart 2007 - 09:26

    Tante Frieda En Jp:

    het ziet er daar heel leuk uit.
    geniet ervan (terwijl het nog kan)
    groetjes jean-pa.

  • 30 Maart 2007 - 11:49

    Chantal Van Aert:

    Hoi Marjolijn, Ik heb je website gekregen van Jos Gubbels. Op 2 mei kom ik ook naar Suriname en zal ook verblijven aan de Schietbaanweg. 15 juli is dan mijn laatste stagedag in Suriname. Wanneer je dit leest mail me eventjes want ben ontzettend benieuwd: chantal.vanaert@hotmail.com Groetjes & tot 2 mei !!!

  • 30 Maart 2007 - 19:27

    Tante Lidy:

    Hoi Marjolijn
    Leuk je verslag te lezen, ik had horen zeggen dat je graag een hond wou hebben maar met Pietje is er al een begin hé.
    Groetjes, ook van ome Guy.

  • 31 Maart 2007 - 14:25

    Niels:

    Hoi martertje,

    Ik zit met je moedertje achter de PC. Even msn geïnstalleerd, dan kunnen jullie binnenkort chatten (jan_van_liere@hotmail.com). Gisteren op stap geweest met Koen, het was een latertje. Plaats je snel weer een berichtje. Iedereen zit hier met smart te wachten.

    Doei doei,

    Niels

  • 31 Maart 2007 - 14:28

    Mamma Chris:

    Hoi lieve Marjolijn,

    Alles OK? Zo te zien wel. Ik ben wel benieuwd wat je de afgelopen week hebt gedaan. Stuur je snel weer een mail? Robin is hier nu met Quincy. Die heeft net de Veronica gids opgegeten. Fijn hè, een hondje op visite.

    Hou je goed en wees voorzichtig.

    Groetjes,

    Je Pa en Ma

  • 01 April 2007 - 07:01

    Quincy:

    he mar

    het was niet de veronica gids maar de vogue ( ik ben wel een hond met smaak)
    Groetjes van mij en van mijn baasjes

  • 01 April 2007 - 16:01

    Gijsbert:

    Hé Marjolijn!

    Wat een vet verhaal! Goed om te horen dat je je nog echt jarig heb gevoeld ook! Zou je toch niet snel verwachten zo tussen de rasta's en je vriend Pietje!

    Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen! Heel veel plezier nog en succes met de stage!!

    groeten en kus Gijsbert

  • 02 April 2007 - 21:10

    Son:

    He Mar,
    Nog in een Surinaamse 1 april-grap getrapt?
    x Son

  • 03 April 2007 - 20:44

    Pa Jan:

    Hoi Mar,
    Bedankt voor je telefoontje vanavond, harstikke leuk om je live te horen.
    Veel succes voor de klas en oppassen van het weekend op je trip naar het oerwoud.
    Prettige Pasen gewenst .

    Pa en Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

Hallo iedereen, Bijna is het zover, over een paar weken reis ik af naar Suriname om daar stage te gaan lopen in het basisonderwijs. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van al mijn belevenissen en ervaringen, blunders en andere prietpraat. Liefs mar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 16314

Voorgaande reizen:

04 Maart 2007 - 27 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: